Friday, December 18, 2009

POTONG & BLACKOUT



Sape dah potong? I dah potong. Potong rambut la...tapi dengan hair stylish yang tak pakai "P". Buat apa nak PERCAYA kalau TAK PAKAR. Kalau nak POTONG BUDGET berisiko gak, nanti sumbing cuping telinga I. Paling kureng pun, rambut I yang kiut miut ni ter POTONG pendek. I tak nak jadi fesyen Minah Rempit.



Cakap pasal POTONG, bulan ni ramai yang kena POTONG BUDGET. Dulu makan nasi - beras wangi, beras siam. Bulan December ke Januari 2010 ni terpaksa lah makan beras BERAS NASIONAL RM17.50 ( ni yang sedih macam nak nyanyi lagu tema Tabung BersamaMU Tv3)..semalam dah nyanyi bahagian chorus, tiba2 hujan, terpaksa lah berhenti nyanyii.



Baju sekolah, kasut sekolah, buku-buku, tambang bas & macam-macam lagi banyak kena beli bulan ni. Kalau Mak nye pandai jahit baju,  POTONG lah sendiri, yang penting  jangan sampai terPOTONG jari.
Macam mana agaknya keluarga yang berpendapatan rendah. Nak POTONG budget camana lagi kalau income pun CIPUT! Dahlah makan beras NASIONAL, nak POTONG BUDGET terpaksa la makan BUBUR. 

Yang  dah memang makan bubur camana nak POTONG Budget? Kot kot kenalah cair kan sikit bubur tu. 

Terbaca berita sebelum ni, tahun depan 2010, TNB nak minta naik caj elektrik. Rugi konon. Kepala hotak bapak dia, datuk dia sekali lah.  Kalau PRamlee masih hidup mesti dorang kena Zam Zam Alakazam...hapus dari dunia. Semua org nak POTONG budget dia pula nak tambah. Kan baik kerajaan cipta 1 lagi syarikat TNB no.2. 
Macam AirAsia & MAS. Dulu balik-balik MAS kata rugi walaupun takda orang POTONG jalan- Airasia tak wujud lagi masa tu.Pun cakap rugi. Bila Airasia dah ada, AirAsia untung pun, MAS tak kecoh pun kata rugi banyak. 



Yang penting POTONG gaji  VVIP TNB (CHAIRMAN, CEO, COO, MD). Kalau ada Elaun kereta-pakai Merz, Perdana, Honda & sebagainya POTONG  budget. Bagi dorang pakai kereta POTONG je. Gaji dorang yang tinggi ni yang buat TNB rugi, lepas tu tolak BEBAN kat kita. 
Takkan kita pun nak POTONG budget, kata lah sekarang ni blogging 24 jam,kena kurang ke 8 jam. Mana BEST! nak KLIK-KLIK NUFFNANG pun dapat, mana nak MASYUUUK!

I tengah marah ni. Tu pasal I ber GELAP NI, protes dgn TNB. 


Cerita pasal bergelap, kat Semenanjung jarang ada kejadian BLACKOUT atau bergelap.
Kat Sabah, jangan cerita lah..rutin! Dalam seminggu WAJIB blackout. Tapi bila lambat sikit bayar bil, dengan segala hormatnya dia pergi POTONG power..sepatutnya setiap minit masa BERGELAP tu mesti ada pampasan, kata lah RM2/sesaat-baru lah adil. You fail,you pay.
Bila blackout,mula lah jammed kat jalan raya. Bila jammed mula lah POTONG Que. Kat sanalah niat nak POTONG kos minyak terGENDALA SEBENTAR. Kalau aksiden lagi, bukan tergendala SEBENTAR bang oi. Mungkin orang-orang yang jaga TNB ni tak lepas baca ABC kot. Mungkin waktu dorang sekolah, tengah belajar ABCDEFGHIJKL...tiba-tiba cikgu dorang mati! Cikgu baru pula, terus ajar 123456789. Agaknye ilmu dorang tak lengkap...ish ish cian nye. Tapi sape nak kecian kan kita! MEREKA & KELUARGA MEREKA???

Alasan lain, KOT KOT  dorang TAK POTONG LAGI!!!?

12 comments:

my world said...

bagus juge cerite ne ,,,nice post ,,btw mohon comentar balik ye di gubuk saye,,tapi pakai bahase inggris,,terserah lah nak tulis ape juge tak ape ape..thanks sebelumnye,ditunggu kunjungannye

noor afzan said...

patut post nih dibaca pihak berkenaan..
huhu~

farysa said...

best esei of the year la babe
i ske bce
hehe

LUKISAN PENA said...

potong dan terus memotong serta berhati-hati ketika memotong jangan potong kat double line..

Pakcik Mamau said...

penulis yg hebat! go go go!

Chaireel Azizee Mohamed @ Ayub said...

potong potong..potong...potong..hehe

Rieta said...

Ada sesiapa bulan kena potong gaji?? cian nye

sara said...

ayat tak menahan, ko jangan pai kena saman sudahhh...wakakakk...padan muke diorang...

zella said...

slalu potong budget bila dh bershopping...
heheheh

slm kenal....

RiNa said...

potonggg!!!!potong!!!potonggg!!!!

hihi

Shaifful Hairi b Ramli said...

best-best..mmg seronok dengar ko punya citer..thumbs up!!

bebelsokmo said...

bes2.....aku tertarik dengan kenyataan yg tak dapat nak dibangkang...ko kuarkan laaa isu2 bes lg...100% sokong...huhuhuhuh....